Klachtenloket
Sinds 1 januari 2017 zijn zorgverleners verplicht om zich aan te sluiten bij een klachtenregeling. Dat is vastgelegd in de Wkkgz (Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg).
U komt voor goede hulp en begeleiding. Uw ergotherapeut doet er alles aan goede zorg te verlenen en alles zorgvuldig te organiseren. Mocht u toch niet tevreden zijn, dan is het belangrijk dat met uw ergotherapeut te bespreken. Als een gesprek geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen. Uw ergotherapeut is aangesloten bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici. Daarover gaat deze folder.
Wat kan ik doen als ik ontevreden ben?
De eerste stap is een gesprek aangaan met uw ergotherapeut. Het is goed mogelijk dat die niet beseft dat u ontevreden bent en waarover. Er kan sprake zijn van een misverstand. Vaak leidt zo’n gesprek al tot een oplossing.
Wat als ik toch een klacht wil indienen?
Het kan zijn dat een gesprek geen of niet voldoende oplossing biedt. Of er is een goede reden om geen gesprek aan te willen gaan. Dan kunt u gebruik maken van onze klachtenprocedure. De Klachten- en geschillenregeling Paramedici, waarbij uw ergotherapeut is aangesloten, biedt u een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Ga naar www.klachtenloketparamedici.nl. U vindt daar een eenvoudig formulier en nadere uitleg. Wanneer u nadere vragen hebt of er niet uitkomt, is het mogelijk om het klachtenloket telefonisch te benaderen.
Wat gebeurt er met mijn klacht?
De onafhankelijke klachtenfunctionaris bekijkt uw klacht, geeft desgewenst advies over het indienen van een klacht, kan helpen bij het formuleren ervan en zoekt naar een oplossing. U krijgt binnen twee weken een reactie van de klachtenfunctionaris op uw ingediende klacht. De klachtenfunctionaris zal ook contact opnemen met de betrokken zorgverlener. Uiterlijk binnen 6 weken zal de zorgverlener zijn/haar reactie/oplossing moeten aangeven over de geuite klacht.
Wat als er geen oplossing wordt gevonden?
Bent u niet tevreden over de geboden oplossing of over de klachtafhandeling? Dan kunt u terecht bij de geschillencommissie. Die staat onder leiding van een onafhankelijk voorzitter. De commissie probeert alsnog tot een oplossing te komen. Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend, zowel voor de zorgverlener als voor u. In bepaalde gevallen kan de commissie een schadevergoeding toekennen. Om een geschil in te dienen vult u ook een formulier in op www.klachtenloketparamedici.nl
Voor meer informatie is het protocol “Klachtenloket Paramedici” in de praktijk te vinden.